Danas je: 28.08.2016

Pitanja i odgovori

Napomena: Izraženo mišljenje dano je u dobroj vjeri, a temelji se na podacima sadržanim u postavljenom upitu pa stoga isto ne mora nužno biti ispravno, ne predstavlja savjet za postupanje niti obvezuje autora.
Broj rezultata po stranici: 20

CITROEN AX 1,0 i.- PREGRIJAVANJE MOTORA

Datum objave: 11.06.2011 23:43:17
Slika
PITANJE:

Imam citroena ax-a, benzin 1.0, 97.godiste. Nedavno sam ga dao na popravak, zbog pregrijavanja. Majstor je navodno brusio glavu motora koja je bila iskrivljena. Medjutim, motor se i dalje grije nakon malo duze voznje, narocito kada sporije vozim, u brdo i sl. Na instrument tabli nema brojcano prikazane temperature vec postoji samo lampica koja se upali kada je auto(tj. motor) pregrijan. Ventilator se jako brzo pali, nakon kratkog vremena voznje, rashladni sistem sam cistio sa nekom tekucinom koja je namijenjena bas za to. Je li moguce da je rashladni sistem ili mozda hladnjak i dalje zacepljen?(cuo sam da ljudi to cak ciste sa sodom bikarbonom??) Vodena pumpa radi normalno, termostat se otvara, cak sam probao i bez njega ali isti je rezultat. Neznam u cemu bi mogao biti problem..... Vodu ne trosi, ne nedostaje je u rashladnom sistemu,(ozracen na oba odusnika). Zanima me i zazor ventila, na koliko se podesavaju?

ODGOVOR:

Motor Vašega vozila se može pregrijavati radi mnogo razloga a to su :  ( pretpostavljam da je brtva glave i glava motora u redu i da kompresija na djeluje na rashladni sustav ) , termostat, hladnjak ( djelomično začepljenje ) , pumpa za vodu, cijevi rashladnog sustava ( suženje ) , termoprekidač ( kod spore vožnje ) . Dobro bi bilo ispitati kolika je stvarna temperatura motora u momentu kada se upali kontrolna lampica za temperaturu . Možda se lampica ne pali pravovremeno.

na vrh Povratak na vrh

LANCIA LYBRA 2,4 JTD - TRESE ZBOG POLUOSOVINE

Datum objave: 11.06.2011 23:40:09
Slika
PITANJE:

Dragi prijatelji.Pisem vam iz Makedonije i imam jedno prasenje za vas molim vas pomagajte jer neznam sta je.Imam Lanciu Lybra 2.4 jtd 133 ks na okoly 40 km na cas i na preku 70 km na cas kola trese kao da ima kriu gumu sdesne strane suvozaca rekli su mi da je poluosovina.Dali ima drugu poluosovinu osven za lanciu koja odgovara. P.S. Izvinite zbog greske u pisanje mislim da ce te me razumeti

ODGOVOR:

Točno je , ako je neispravna poluosovina ili homokinetički zglob stvaraju se velike vibracije na vozilu . Neispravnu osovinu ili homokinetički zglob treba zamijeniti . Na Vaše vozilo morate ugraditi istu poluosovinu . Od drugih to neće odgovarati.

na vrh Povratak na vrh

AUDI A3 1,6 i.- UGRADNJA PLINSKOG SUSTAVA

Datum objave: 11.06.2011 10:59:25
Slika
PITANJE:

Vlasnik sam Audi A3 1.6 benzin godina proizvodnje 1998. Zanima me kakav je postupak ugradnje plina u moj auto. I ako znate ima li ikakvih neželjenih pojava nakon ugradnje plina. Unaprijed se zahvaljujem, Darko.

ODGOVOR:

U Vaše vozilo treba ugraditi plinski sustav s plinskim injektorima , elektronskom regulacijom i upravljačkim plinskim računalom. Plinski sustav PRINS se pokazao kao najbolji i najkvalitetniji . Kod spomenutog sustava nema nikakvih negativnih pojava niti bilo kakvih štetnih utjecaja na motor. Do sada sam ugradio takvih uređaja jako puno i zato mogu dati ovakvo mišljenje. Postupak ugradnje počinje s montažom pojedinih komponenata kod motora, nakon toga se montira rezervoar , priključak za punjenje, multiventil, cijevi dovoda goriva . Na kraju se ugrađuje plinski kompjutor i električna instalacija. Kada je sve montirano obavlja se tlačna proba i završno podešavanje sustava .

na vrh Povratak na vrh

AUDI 80 B4 1,9 TDI - PROBLEM SA KLIMOM

Datum objave: 11.06.2011 10:53:43
Slika
PITANJE:

Poštovani, Imam audia 80 B4, 1.9 TDI motor i imam problema sa klimom. U klimi je napunjen plin,ne gubi ga,cijeli sistem je ispravan,ali kada pritisnem botun A/C osjeti se kako elektronika podigne okretaje motora,ali se ne pali kompresor. Kompjuter kao grešku je javio prekid napajanja,direktnim spajanjem na releju klima radi...Promjenjen je relej klima uređaja,otpornik ventilatora za klimu,pogledani su svi vodovi,ali se nemože naći prekid...Molim vas za bilo kakav savjet očajan sam što vie napraviti.... pomogli ste puno ljudi,nadam se da cete i meni... pozz Domagoj

ODGOVOR:

Za ovaj slučaj mogu reći da nije jednostavan . Jer da je jednostavan iz opisa vidim da bi Vi to već riješili. Ovakvi slučajevi zahtijevaju ispitivanje svih komponenata i detaljno ispitivanje električne instalacije. Neposrednim uvidom i ispitivanjem na Vašem vozilu sigurno se može otkriti kvar. Vi ste naveli i detalj da klima radi kada obavite direktno spajanje na releju . Po tome ispada da je neispravan relej ili instalacija do releja . Isto tako morate biti sigurni da su potpuno ispravne i druge komponente sustava ( kompresor, kondenzator, dehidrator, presostat, ekspanzioni ventil, upravljački sklop ili prekidač, prekidač ventilatora , veza ventilatora s klima uređajem. Žao mi je što niste bliže kako bih mogao obaviti direktno ispitivanje na vozilu.

na vrh Povratak na vrh

SAVJETI - LEPTIRASTI VENTIL

Datum objave: 11.06.2011 23:25:12
Slika
PITANJE:

Otišao mi je leptirasti ventil, skinio sam sa bratovog automobila i stavio i on je opet normalno išao tj. vukao. Dali postoji mogućnost čišćenja moga ili se mora mijenjati. Pozdrav.

ODGOVOR:

Očistite leptirasti ventil a rezultat ćete vidjeti nakon što očišćeni ventil opet isprobate na vozilu.

na vrh Povratak na vrh

FORD FIESTA 1,4 TDCI - KAKO MJERITI KOMPRESIJU

Datum objave: 10.06.2011 23:52:04
Slika
PITANJE:

Poštovani gospodine Meiću! Fiesta 1.4 tdci god.pr.2003. Zbog teškog paljenja na niskim temperaturama uz ispravan akumulator, ispravne grijače, na koji način je najbolje mjeriti kompresiju. Da li može pomoću dijagnostike ili pomoću aparata kada se izvade grijači pa se hladan motor vergla. Unaprijed hvala.

ODGOVOR:

Uz sve to treba biti ispravan i elektropokretač. Kompresiju mjerite preko grijača klasičnim manometrom . To radite kada je hladan motor.

na vrh Povratak na vrh

ALFA ROMEO 146 1,4 T.S.- PROBLEM SA KODOM

Datum objave: 10.06.2011 23:13:49
Slika
PITANJE:

alfa romeo 146 14ts.2000.problem sa kodom .autu se sam od sebe upalio lampica kod.vergla ali nece da sastavi.nemam master kljuc jer je mjenjan centralni kompijutor jer nije prolazila eco test .molim za pomoc unaprjed hvala puno.

ODGOVOR:

Ako Vam opišem bilo kakve detaljne upute i instrukcije to Vam neće pomoći jer sigurno nemate potrebnu servisno dijagnostičku opremu niti poznajete tehniku automobila. To znači da se u kućnoj radinosti ne može postići uspijeh. Jedino što mi pada na pamet jest da na kratko odspojite minus klemu akumulatora ( cca 20 minuta )  i da istu ponovo spojite . Na taj način možda motor upali  ako se automatski resetira ECU računalo motora. Ako postupak ne uspije problem ćete riješiti u servisu.

na vrh Povratak na vrh

OPEL VECTRA 1,7 TD 1996. - SISTEM RADA HLAĐENJA

Datum objave: 10.06.2011 23:11:49
Slika
PITANJE:

Vectra 1,7TD Isuzzu motor 96 god.B linija sa klimom.Molim vas da mi ako ste u mogućnosti opišete sistem rada hlađenja tj. kada i kod koje temparature se otvara termostat a kada i kod koje temparature se pali koji ventilator i u kojoj brzini.Naime ova vectra ima tri ventilatrora i dvije brzine a nigdje u servisu (opelovom ) nisam bio u mogućnosti dobiti shemu rada. Unaprijed zahvalan na odgovoru. Usput,gdje mogu napraviti dijagnostiku motora i kolika je cijena istog?

ODGOVOR:

Sigurno  sam već odgovorio na ovo pitanje ali odgovoriti ću još jednom.  Termostat rashladnog sustava počinje otvarati na 74°C a termostat je potpuno otvoren na 94°C , Ventilator na hladnjaku se pali na 96°C ( prva brzina ) i na 106°C ( druga brzina ) . Ventilator na hladnjaku može raditi i kada je motor hladan a to su uvjeti kada radi klima uređaj . Tada ga pali tlačna sklopka ( presostat ) . Po Vašoj želji možemo pregledati Vaše vozilo i predložiti rješenje.

na vrh Povratak na vrh

FIAT MAREA 1,6 i.- DA LI JE KUPLUNG UZROK ?

Datum objave: 10.06.2011 23:07:33
Slika
PITANJE:

Fiat marea 1,6 godina 1998.prešao sam 90 000 kmh.kad hoću u brzinu mjenjać neće u prvu.preparkirao sam ga sa drugom pa sad hoće i u prvu.mislim da je kuplung set . što vi mislite što bi moglo biti uzrok.

ODGOVOR:

Mogući uzroci su : mehanizam za šaltanje brzina od mjenjača do komande u kabini, mehanizam u samom mjenjaču, set spojke . Ako ste u dilemi možemo Vam pregledati vozilo i reći što je uzrok . Pregled je za Vas besplatan.

na vrh Povratak na vrh

ALFA ROMEO 156 1,8 TS - ŠTO JE VARIJATOR FAZE

Datum objave: 10.06.2011 17:10:00
Slika
PITANJE:

pozz hocu da kupim alfu 156 1.8 ts intersuje me sta je varijator faze koliko kosta sa zamjenom i cjena velikog servisa i otprilikr kakav je potrosac

ODGOVOR:

Varijator faze je sklop koji se nalazi na usisnoj bregastoj osovini . Njegova funkcija je zakretanje usine bregaste osovine radi boljega punjenja cilindra a rezultat je veća snaga motora.  Cijena varijatora je 160 eura a cijena rada je 200 eura. Cijena velikog servisa se može navesti nakon što se pregleda u kakvom stanju je Vaše vozilo. Potrošnja goriva je 7 do 8 litara na otvorenom a u gradu je oko 9,5 litara .

na vrh Povratak na vrh

OPEL CORSA B 1,5 TD - NABIJA KOMPRESIJU

Datum objave: 10.06.2011 17:07:43
Slika
PITANJE:

Poštovani, Prije svega, sve pohvale na uistinu vrhunskom portalu za korisnike Imam pitanje vezano za Opel Corsu B 1,5. td, 93. godište. Naime, unazad par dana na posudi za rashladnu tekućinu primjećujem da motor nabija kompresiju. Zrak izlazi iz svih crijeva a doljevanjem tekućine ona ostaje u posudi. Prva pretpostavka je da kvar na brtvi glave, no ona je zamijenjena prije 7 mjeseci+ obrada glave. Također, primjetili smo da, vrlo vjerojatno, na izmjenivaču topline za kabinu postoji rupica kroz koju tekućina otječe. Moje pitanje je, jeli moguće da se zrak u rashladni sustav ulazi kroz unutarnji izmjenivač i da je to uzrok kompresije u motoru? Konstantno moramo nadoljevati vodu, ali napominjem da je vode iscurilo maksimalno 1L za vrijeme rada te da auto niti u jednom trenutku nije zakuhao( maksimalna tempt je bila 102 C) Unaprijed hvala!

ODGOVOR:

Na izmjenjivač topline ( radijator grijača ) nikako ne može ulaziti zrak u rashladni sustav jer je isti pod većim tlakom nego što je tlak okoline . Postupak rješavanja problema treba biti po nekom redoslijedu . Najprije treba otkloniti svako propuštanje rashladne tekućine ( u ovom slučaju radijator grijača ) . Nakon toga treba pratiti stanje temperature motora. Ako je temperature u granicama normale i ako se motor ne pregrijava stanje je normalno. Činjenica što se vide neki mjehuriči zraka ne znači ništa značajno. Bitno je da se rashladna tekućina ne gubi i da je radna temperatura motora normalna. Ako ima kakvih nejasnoća javite se ponovo a možemo i pregledati Vaše vozilo.

na vrh Povratak na vrh

VW POLO 1,4 i. - ŠTO AKO NEMA KATALIZATORA

Datum objave: 10.06.2011 17:03:20
Slika
PITANJE:

Poštovani! Vlasnica sam vw Pola 1.4 benzinca od 74 kw. Nedavno mi se pojavio problem, naime neko čudno zveckanje u auspuhu i čudan zvuk. Mehaničar mi je rekao da je otišao katalizator. Auto ima dvije lambde sonde ( jedna nedavno promjenjena).Zanima me što će se dogoditi ukoliko auto nema katalizator? Kakva šteta može biti? Novi je preskup i zanima me što vi u ovakvoj situaciji preporučate. Naime pročitala sam na ranijim pitanjima da kod dvije lambde sonde nije dobro voziti bez katalizatora,a zanima me što bi bilo kada bi se zadnja skinula? Zahvaljujem na odgovoru! Poštovanje!

ODGOVOR:

Neće se dogoditi ništa dramatično osim što će motor imati nešto veću potrošnju goriva, snaga motora se može smanjiti , upravljačko računalo motora može upaliti kontrolnu lampicu motora koja signalizira kvar sustava elektronskog ubrizgavanja goriva. Jeftinije rješenje je ugradnja zamjenskog katalizatora koji je više nego dvostruko jeftinji  . Na taj način sve opet može biti ispravno a motor će raditi bez greške.

na vrh Povratak na vrh

MAZDA 6 2,0 D - LUPANJE IZ SMJERA LETVE VOLANA

Datum objave: 10.06.2011 14:30:08
Slika
PITANJE:

Poštovani, radi se o Mazdi 6 CD 143 2.0 diesel iz 2006g. Kada je auto ugašen, a kotači i volan u centralnom položaju i kada se cima volan lijevo desno, čuje se lupkanje metala iz smjera letve volana lijevo. Prvo sam posumjano na krajnik ali nije pomoglo. Može li pritezanje letve volana riješiti taj problem ? Radi se o jasnom metalnom zvuku tako da mislim da nije do spone letve volana ... Pozdrav!

ODGOVOR:

Zvuk koji čujete može se pojaviti na različitim mjestima upravljačkog mehanizma i to na : krajnicima spona, sponama, aksijalnom ležaju zubne letve, pužnom prijenosu volana, hvatištu osovine puža i prirubnice osovine volana, na križu osovine volana. Sve navedene dijelove i mjesta treba pojedinačno provjeriti i nakon toga zaključiti da li je potreban popravak ili nije. Ako želite možemo Vam to provjeriti i reći d ali je to u granicama normale.

na vrh Povratak na vrh

GOLF III - ZAMJENA TANJURASTE SPOJKE ?

Datum objave: 10.06.2011 14:25:12
Slika
PITANJE:

KAKO DA ZAMJENIM TANJURASTU SPOJKU NA GOLFU 3

ODGOVOR:

Iz Vašega pitanja je sve vidljivo . Niste čak naveli ni osnovne podatke o vozilu .  Ako to do sada niste radili ne vjerujem da ćete to uspiješno napraviti. Moj opis postupka ugradnje spojke nije dovoljan da to uspješno obavite. Opis postupka bi imao više stranica . Ako dođete do mene točno ću Vam opisati i pokazati kako se to radi.

na vrh Povratak na vrh

MERCEDES E 290 - KAO DA NE DOBILJE DOVOLJNO GORIVA?

Datum objave: 10.06.2011 13:43:15
Slika
PITANJE:

Postovani, E 290 tdi,skoro 300t,pola moih,do sada bez problema a sad:auto pali i radi normalno ali kad polazim imam kratku prazninu,naime pritiskom papuce gasa motor kao da ne dobija dovoljno goriva,obrtaji na displeju normalno rade,ponovnim pritiskom sve se desava normalno,to sam osjeto kratko prije par mjeseci tad sam sipao gorivo u BiH pa sam posumnjao u kvalitetu goriva.Prije par dana ponovno se javio isti problem koji se desava ali ne svaki put samo kod stani-kreni.Auto je automatik,svaki savjet je dobro dosao. LP

ODGOVOR:

Nije moguće na osnovu  nepreciznih podataka koje ste poslali dati točan odgovor.  Točan odgovor mogu dati nakon pregleda i dijagnostike motora. Sada ću navesti što sve može biti neispravno i što treba ispitati. To su slijedeći dijelovi : potenciometar pedale gasa, mjerač mase zraka, senzor tlaka turbine, regulacioni ventil turbine, regulator tlaka goriva, filteri, solenoidni ventil za tlak goriva, zrak u sustavu goriva, VT pumpa, električna instalacija motora.

na vrh Povratak na vrh

OPEL KADETT 1,6 i. - STALNO MIJENJA ČOK ??

Datum objave: 10.06.2011 13:35:52
Slika
PITANJE:

Postovanje.ovako imam opel kadet 1.6i,1990.g.kupio sam ga prije 2 godine,za mjesec mi i treca registracija, medjutim pred zimu su se poceli desavati problemi.naime prvo je poceo raditi visoko na ler gasu, prvo po malo a kasnije toliko visoko da mi u voznji gas nije ni trebao koliko se sam povecao ler.otisao sam kod tzv.majstora, kaze da je do coka i zamijenio ga je.dobro je sve bilo dok nije pocelo toplije vrijeme, tad je opet poceo isti problem.opet odem i zamijenim jednom,dvaput medjutim opet isto sve.kad god stavim drugi dio radi par dana i opet isti problem.sad sam opet zamijenio jos jedan i haj radi ok(ali ne vjerujem da ce dugo) ali pocela mi se sad i zuta lampica paliti sa znakom munje,pa ima li sad to neke veze sa tim ili...?skoro odustao od svega.ako moze pomoc da vise ne bacam pare a nista ne napravim.hvala

ODGOVOR:

Motor Vašega vozila nema klasičan rasplinjač ( karburator ) a to znači da nema niti klasičan čok. Vaše vozilo ima elektronski sustav dobave goriva MONO POINT . Ovim sustavom upravlja kompjutor na Vašemu vozilu. Česte intervencije koje imate nastaju radi toga što serviser ne razumije ili nema mogučnosti da obavi kvalitetan popravak elektronskog sustava za dobavu goriva. Najčešće neispravnosti su : senzor temperature motora, potenciometar gasa, motorić minimuma, senzor tlaka zraka, , senzor temperature zraka, regulator tlaka goriva, električna instalacija, mehaničko stanje motora, kompjutor motora.

na vrh Povratak na vrh

FORD FIESTA 1,3 i. 1994.- KOLIKA JE NORMALNA KOMPRESIJA ?

Datum objave: 10.06.2011 13:32:32
Slika
PITANJE:

Poštovani! Posjedujem stariju fiestu 1,3 94 godina ,benzinac.Interesira me kolika bi trebala biti normalna kompresija na cilindrima,pošto primjećuje da mi nešto slabije na uzbrdici vuče.Auto je prešao 250000 tisuća,troši 0.5 litara na tisuću kilometara.Žao mi je što takvog stručnjaka nema u mome kraju,uistinu vi ste čarobnjak za auta.Bog vam podario dug život i zdravlje,mnogo čovjek nauči iz vaših savjeta koje nesebično i besplatno djelite.To može samo humana i dobra osoba.Hvala.

ODGOVOR:

Prema tvorničkim podacima kompresija treba biti  od 12 do 16 bara . Potrošnja ulja koju ste naveli je povećana .  Sama potrošnja ulja na Vašem vozilu se može događati na dva načina i to kroz vodilice ventila i ili kroz klipne prstenove. U vezi potrošnje ulja , pokušajte s drugom markom ulja i drugim viskozitetom .  Npr. ulje gradacije 20W50 .

na vrh Povratak na vrh

MERCEDES A CLASSA 1,6 i. - NE PRIMA GAS

Datum objave: 10.06.2011 09:59:29
Slika
PITANJE:

Postovani, imam problem na mercedesu A klase 98g. 1.6B + plin, 75KW, poluautomatik. Auto ne prima gas, od samog pritiska na papucicu gasa pa sve do maksimalno pritisnute papucice, tek poslije toga auto pocinje da prima gas i to usporeno. Problem je isti i prilikom polaska sa automobilom i u samoj voznji prilikom izmjene brzina. Isto je i kada je motor hladan ili ugrijan a isto je i ako auto radi na plin ili benzin. Molim vas za odgovor i savjet. Hvala

ODGOVOR:

Odmah mi padaju na pamet slijedeći nedostaci ili neispravnosti : niski tlak goriva, nečist rezervoar za gorivo, filteri , nečisti injektori, potenciometar pedale gasa, senzor položaja leptirastog ventila , MAP senzor, mjerač mase zraka. Naravno tu mogu postojati i drugi problemi .Kada bih imao priliku pregledati Vaše vozilo odgovor bi bio puno kraći i konkretniji. Ujedno bih i predložio rješenje.

na vrh Povratak na vrh

BMW 118 D- VODA I AUTU

Datum objave: 10.06.2011 09:54:31
Slika
PITANJE:

Poštovani, Imam BMW 118d 2005 godina, i imam problem taj da mi se pojavila voda ispod stražnjeg sjedala, padala je kiša par dana zadnjih, a ja sam jučer tek skužio, jer mi se pojavila fleka na sjedalu da je ispod istog lokva vode, sve sam to očistio i osušio, ali mi se opet pojavi voda, pa neznam jel opet od kiše koja je opet padala ali jako kratko ili od vrata, naime sve okolo je suho, samo taj dio ispod sjedala je natopljen vodom... imaju dva čepića ispod jel to mogu otvoriti da voda odlazi, dok ne skužim u čemu je problem.

ODGOVOR:

Navedene čepove možete otvoriti za ispust vode. Voda koju ste vidjeli u vozilu može biti oborinska ili kondenzat od klima uređaja . Ako klima uređaj isključite ili ako toga uređaja nema u vozilu tada govorimo o oborinskoj vodi. Ista može ući u vozilo kroz brtvu vrata, kroz staklo vrata, kroz krovni prozor ( ako isti postoji ) . U ovom slučaju treba obaviti test na propuštanje i točno utvrditi na kojem mjestu ulazi voda u vozilo. Nakon toga nije teško otkloniti oštećenje ili kvar.

na vrh Povratak na vrh

RENAULT CLIO 1,5 DCI - FORSIRAN MOTOR

Datum objave: 10.06.2011 09:47:56
Slika
PITANJE:

Postovani molio bih Vas za jos jedno misljenje rijec je o cliu 1.5 dci vec sam Vam pisao turbina pije ulje iz motora na iberlauf znam da se motor postepeno trosi i pocne pomalo da trosi ulje i sve vise i vise moj problem je taj sto motor nije trosio ulje, sve je pocelo kad je ugrađena druga turbina, stara turbina je mjenjana jer je nesto upalo iz filtera i slomilo propelu nakon zamjene turba, auto sam malo forsira isao je kao lud, nakon 500km takve voznje plavi dim na auspuh, odem do majstora on pogleda turbinu i kaze da je ok ali vuce ulje iz motora na iber, turbo je mjenjan na 209000km sad ima 210000km jeli moguce da su karike pukle od forsiranja kako mi majstor kaze ili je motor gotov, malo mi je cudno da motor crkne za 1000km PUNO HVALA

ODGOVOR:

Motor može trošiti ulje na klipne prstenove i na turbinu. To su dva različita načina potrošnje motornog ulja. Ako na cijevi za odušak za ulje ( iberlauf ) izlazi velika količina uljnih para to je siguran znak da su oštećeni klipni prstenovi ( karike ) ili neki od klipova. Klipni prstenovi se mogu oštetiti za 1.000 km vožnje a najčešći uzrok je pregrijavanje motora ili velika količina goriva u motoru ( to može biti i motorno ulje ).

na vrh Povratak na vrh